måndag, maj 04, 2009

Sjätte lagret fernissa

Idag var jag nere på båten och lade det sjätte lagret. Solen sken men det var ingen tryckande värme utan en ganska behaglig temperatur att jobba i under pressenningstaket. Jag började med att laga lite presseningshål igen. De flesta gamla men även något nytt. Det skall ju bli sämre väder med risk för regn så jag vill inte att det skall regna in.

Innan jag började med lackningen kollade jag även över resultatet från den femte strykningen igår, och jag är mycket nöjd med resultatet. Inga nya blåsor har uppkommit och det bästa av allt är att spåren av de gamla blåsorna som jag sicklade bort syns inte alls! Eftersom det var lite svalare idag prövade jag att späda fernissan med endast 20% förtunning för att få till ett lite tjockare skikt. Det var precis på håret att det gick att stryka ut innan det började klibba, fick jobba ganska snabbt med andra ord! Jag strök även ett första lager på de trädetaljer i sittbrunnen som inte varit trärena innan utan endast mattade. Var lite krångligt att komma ur båten efteråt då även bänkarna var lackade! Fick liksom hjälpa benen ur sittbrunnen med händerna samtidigt som jag var tvungen att åla mig i mellan pressenningen och däcket, dessutom utan att hängande kläder släpade i den nyss lackade sittbrunnen.

Skall bli intressant och se hur lacken ser ut i morgon. Ser det bra ut lägger jag det sjunde lagret annars gör jag en lätt slipning innan.

Inga kommentarer: