onsdag, maj 06, 2009

200 timmar med båten

Extra lyxig fika!

Idag passerade jag över 200 timmar med båten och det fick ju firas lite extra. Dagen till ära hade jag inte bara goda mackor inslagna i plast till kaffet, utan även en skotte samt ett sprillans nytt nummer av Classic Boat! Jag började dock dagen med att fortsätta med kölbultarna. Jag hade tagit med mig skruvdragaren och stålborstade dom först lite till med en roterande borste, därefter damsögs dom och tvättades med sprit innan det var dags för dagens höjdpunkt; fikapausen!

Kölbultarna rengjorda och maskerade

När jag var mätt och belåten maskerade jag runt bultarna innan jag sprayade med tre lager zinkfärg som fick torka mellan lagren. Under tiden som zinkfärgen torkade beslöt jag mig för att slipa överbyggnaden innan jag lade sjunde lagret fernissa ändå! Hoppar istället över att slipa innan åttonde och sista lagret utan lägger sjunde och åttonde lagret utan mellanslipning. Den största anledningen till detta är för att spara tid som jag förlorat. När överbyggnaden så var slipad var det dags för sedvanlig dammsugning och våttorkning innan jag åkte hem för att äta middag.

Lackade med zinkfärg

Efter middagen for jag ut till båten igen för att lägga det sjunde lagret fernissa. Innan tvättade jag dock av träet med sprit. Jag lade även det andra lagret fernissa i sittbrunnen. Så förhoppningsvis kommer det att vara tillräckligt för att klara denna säsongen. Tanken är att sittbrunnen skall renskrapas trären inför nästa säsong.

Inga kommentarer: