lördag, maj 30, 2009

En liten uppdatering

Det har hänt en del sen sist.

Till att börja med kan jag säga att masten och bomen, som låg på bockar, blåste omkull under stormen som drog in. Som tur var hände inget allvarligt. Masten fick sig dock två små jack och bomen ett men inga sprickor eller sådant. I övrigt så har jag hunnit med att lacka masten och bomen ytterligare två gånger. Nu har den fått fyra nya lager, det får räcka för i år. I morgon är det tänkt att masten skall på.

Jag har även lackat flera lager runt sargen ner till motorn. Jag har sett att det gärna läcker ner vatten där när det regnar så förhoppningen är att det skall bli tätt nu. Jag skall även täta med sikaflex i skarvarna när lackningen är klar.

Mina efterlängtade förnster har äntligen blivit klara! Det gick dock inte helt enligt planerna. Jag var tvungen att skälla ut flera personer på plastmästarn innan de verkade förstå att jag också var en kund. Det som skulle ta cirka två veckor tog fem. Inte blev det rätt heller! De runda smårutorna till de öppningsbara ventilerna skulle vara avfasade i kanterna, det var de inte. De skulle också vara i plexi, de var istället i makrolon!? De övriga rutorna skulle göras efter den mall som jag skickade med. De påpekade väldigt noga att de ritar "bara" av mallen så rutorna blir identiska. Därför var jag extra noga med min mall. Och eftersom hörnradien varierar lite i de olika hörnena i träsidorna blev radien därför lite olika i de fyra hörnen för att rutorna skulle passa. När jag testade mina nya rutor upptäckte jag att alla fyra hörnena hade samma radie och inte alls så som på min mall! Eftersom jag inte har lust att riskera att vänta ytterligare fem veckor så kommer jag själv att såga och slipa till rutorna så de passar. Om det är något jag lärt mig under renoveringens gång så är det att de jobb som gått mest fel är de som jag lejt bort.

Jag har även ringt båtdynetillverkaren och han hade inte börjat på mina dynor eftersom han ville kolla med mig en extra gång så att han beställde rätt tyg! Men han hade "bara" inte hunnit ringa mig. Vilken tur då att jag ringde honom en och en halv månad efter det att han fått de gamla dynorna som mall? Efter som jag inte orkar ta en fajt till så får han göra klart dom ändå. Jag får klara mig utan dynor ett tag.

Inga kommentarer: