fredag, maj 22, 2009

Nu är Elftrinn sjösatt

Japp, nu ligger hon där tjusigt förtöjd och guppar på sin plats. Det känns riktigt skönt men det gick inte utan komplikationer.

På väg till kranen

Lyftet

Jag sjösatte på morgonen vid niotiden i ett härligt regnväder. En timme tidigare än planerat eftersom vi var rädda att uppställningsplatsen skulle bli full med bilar. När båten låg i vattnet och jag kikade över alla genomförningar så upptäckte jag till min fasa att genomförningen till kylvattensystemet läckte! Den läckte inte i slangen utan i infästningen i skrovet. Jag lyckades få hamngubbarna att ta upp båten igen och låta henne hänga i kranen under tiden som jag och farsan började demontera genomföringen. Den ville inte lossa förs men efter lite trixande fick vi loss den. Efter rengöring av gammal tätningsmassa och lite stålborstning i gängorna monterade vi tillbaka genomföringen med ny sikaflex. Det var lite stressigt eftersom det redan stod ytterligare en båt och väntade på sjösättning men efter en halvtimma ungefär så låg båten i vattnet igen. Denna gång utan läckage.

Precis sjösatt

Motorn gick igång men inte lika lätt som när jag testade den igår. Den dog även för mig en gång när jag höll på att vända båten men jag hann att starta den innan vi körde in i kajen. Därefter gick jungfruturen i sakta mak i mellan bryggorna fram till platsen där hon skulle ligga. När vi kom fram fötöjde vi båten lite provisoriskt eftersom jag behövde köpa nya förtöjningstampar. När jag stängde av motorn upptäckte jag varför motorn inte startade så snabbt och varför den dog... Jag hade glömt att öppna bensinkranen!? Det som oroar mig mest är att den gick över huvud taget, vilket betyder att bensikranen läcker igenom ganska rejält. Inte bra!

Efter vi varit och köpt nya förtöjningar var vi ordentligt hungriga så det var dags för en fika på båten. Vi fick sitta inne i båten eftersom det regnade ute. När vi fick tillbaka energin var det dags att förtja båten på riktigt. Det tog lite tid eftersom det blåste rätt rejält och båten drev omkring lite som den ville.

Elftrinn på sin nya plats

Senare på kvällen var jag ute vid båten igen för att kolla hur förtöjningarna såg ut. Jag var lite orolig att de skulle vara för spända men allt såg fint ut så jag passade på att städa ur båten lite granna. Jag skruvade upp krängningsmätaren samt ett handtag som skulle sitta innanför nedgånsluckan. I morgon blir det förhoppningsvis lite slipning på masten, om nu bara vädret tillåter!

Inga kommentarer: