måndag, maj 25, 2009

Mastarbetet fortsätter

Igår blev det ytterligare en riktigt lång dag. Jag var nere på saltholmen strax efter tio och var hemma igen klockan 22.00! Jag började morgonen med att avtäcka masten men jag hann inte mer än att ta av presenningen innan regnet kom, så presenningen åkte på igen. Istället hjälpte jag en båtgranne med att riva hans båthus. När regnet väl slutat ett par timmar senare hade jag även hunnit med en fika... i bilen denna gången! Resten av dagen blev det fint väder så jag kunde fortsätta att slipa masten med 240 papper. Jag hann även med att skrapa och slipa bommen.

Masten efter första lagret fernissa

När allt var slipat var jag rejält hungrig så det blev en hamburgetallrik i kiosken uppe vid spårvagnen innan arbetet fortsatte. Därefter dammsög och våttorkade jag både mast och bom, sedan avslutade jag med att torka ordentligt med rödsprit. När allt var riktigt rengjort var det dags för det första lagret fernissa. Jag spädde fernissan med cikra 40% förtunning och en timme senare var första lagret på. Eftersom jag ville täcka masten inför natten så fick jag vackert vänta tills det blev klibbtort innan jag åkte hem. Otroligt tråkigt! När jag väl var hemma var det bara att lägga sig direkt!

Inga kommentarer: