tisdag, juni 16, 2009

Premiärturen gjord!

Idag var det äntligen dags för premiärturen! Dagen började dock med ett trist telefonsamtal från dyntillverkaren. 4000kr kommer det att kosta att göra om dynorna till förkabinen. Inte roligt... måste sova på saken!

Men nu åter till det roliga...

Seglena förbereds

Idag var det som sagt äntligen dags för premiärturen. Det var jag och Jimmy som skulle få äran att segla Elftrinn först, men först var det lite småpyssel som skulle göras på båten. Först justerade jag riggen lite. Sedan monterade jag gps:enmed spännband lite provisiskt eftersom jag fortfarande inte bestämt någon plats för den. Jag monterade även nya travare till focken som jag köpte idag på morgonen. Jag köpte nya även till genuan men eftersom hela skenan måste monteras bort för att få de på plats så avvaktade jag med att montera dom. När de var klart tog vi upp kryssfocken och förberedde den på däck innan vi så äntligen kastade loss.

Svårt att vara lyckligare!

Jimmy läser sjökort

Premiärturen gick i en lagom bris på 4-5 sekundmeter. Seglen var lite slappa och det var svårt att få riktig höjd. Dagens toppnotering enlig gps:en var ändå 5.5 knop! Kolla in färdvägen på Eniros sjökort. Cirka 10.5 distans avverkade vi på cirkus fyra timmar. Vad blir det... 2.5 knop i snitt eller något i den stilen? Inget man slår nytt 24 timmars rekord med direkt! Dagens fika utspisades seglande, smörgås med pepparsalami och ost. Kaffe blev vi utan eftersom vi inte lyckades tända det nya spritköket!?

Skepparen själv, precis efter ett slag.

Inga kommentarer: