måndag, april 20, 2009

Nu är båten färdigoljad

Idag var jag tidigt iväg hemifrån. Åkte raka vägen till glasmästaren. Efter han kikat lite på min ventil så konstaterade han att han inte kunde göra en helt rund ruta. Han rekomenderade dock en annan glasmästare. Så det blev ingen beställning av nytt glas idag. Får kolla upp den andra glasmästaren senare.

Framborstad smuts från skarven mellan ruffsidorna och däcket!

Väl framme vid båten började jag med att borsta fram gammal smuts i mellan ruffsidorna och däcket med en pensel. Jag märkte nämligen att det kom fram smuts när jag började med inoljningen och jag vill inte att det skall fastna i lacken senare. Jag dammsög sedan noga hela skarven samtidigt som jag borstade. Jag tror jag fick bort det mesta i alla fall. Därefter tvättade jag av hela träkonstruktionen med rödsprit och sedan var det, japp du gissade rätt, dags för kaffe!

Efter kaffet oljade jag sedan in allt nedslipat trä med ett lager av kokt linolja. Jag hann även med att olja in de två "stänkskydden", som jag betsade igår, med tre lager 50/50 rå linolja och balsamterpentin.

Sista strykningen med olja blev ett lager av kokt linolja

Inga kommentarer: