torsdag, april 16, 2009

Bets och intertox

Äntligen har jag kunnat börja med något annat än slipning och skrapning. Trodde ett tag att jag aldrig skulle komma fram till denna dagen! Jag började med att skruva loss två lister som håller luckorna ner till ruffen från sittbrunnen på plats. Därefter slipade jag lite där listerna suttit. Efter det våttorkade jag hela båten utvändigt. Jag hade nya arbetskläder på mig idag för att inte damma ner. Tyvärr var det otroligt varmt under presseningen så svetten bokstavligen rann och droppade från mig. Så jag fick torka upp både svett och vatten. När jag var klar med detta var klockan över tolv och det var dags för den obligatoriska kafferasten. Satt inne i båten och fikade idag. Dels pga att det var svalare där och dels pga att jag var rädd att smutsa ner där jag torkat med vatten.

Nu var det dags att maskera runt alla trädetaljer inför betsningen. Jag fick ha papper med mig och torka mig i ansikten hela tiden för att inte droppa ner på båten. Efter det tvättade jag av allt trä med rödsprit. Äntligen var dags att börja betsa!

Jag tog en halv tvättsvamp som jag delat och lade en trasa om den. Sedan hällde jag upp en del av betsen i ett rollerkärl. Det fungerade perfekt att doppa den inlindade svampen i kärlet och sedan trycka ur en del av betsen på den räffliga ytan innan appliseringen på båten. Det kändes lite grand som att måla med en ofantligt stor tuschpenna! Sedan jobbade jag snabbt så att betsen blev jämn utan synliga skarvar. Tyvärr lyckade jag naturligtvis droppa ett par svettdroppar i det nybetsade trät. Lite retsamt, men det får bli ett minne från den här dagen!

När betsen torkat ett par timmar fortsatte jag med att pensla på Intertox. Jag började med alla utsatta strällen så som träkanterna närmast däcket, runt rutorna och i alla hörn. Efter det lade jag ett heltäckande lager över alla bara träytor. Innan jag åkte hem avslutade jag med att lägge ytterligare ett lager runt rutorna samt i vissa utsatta hörn.

Det kändes skönt att för första gången på flera månader kunna åka hem från båten utan att se ut som en mjölnare. Att fingrarna å andra sidan var bruna av bets är något lättare att leva med!

Inga kommentarer: