måndag, april 27, 2009

Första lacklagren på

Idag var det dags att börja med de första lacklagren. Tyvärr hade oljan härdat i små droppar överallt där jag oljade in trät förra veckan. Vet inte varför? Jag hade ju torkat bort all överflödig olja med sprit så det var helt slätt när jag sist lämnade båten. Troligtvis är det de varma vädret som ställt till det. Får hålla tummarna att det går att slipa bort senare när jag lagt på några lager lack. Men först var jag iväg och köpte fernissa och klibbdukar. När jag sedan var framme vid båten började jag med att göra några mallar för de nya rutorna. Det var ordentligt varmt idag! När mallarna var klara var det kafferast. Satt nere i båten och fikade eftersom det var svalare där. När kaffet var uppdrucket blandade jag till fernissa och förtunning 50/50. Med klibbduk i ena handen, papper för att torka svettdropparna från pannan i den andra samt pensel började jag så att lacka. Jag han med att stryka två lager, vått i vått, innan det var dags att åka hem.

Två lager fernissa spädd 50/50. Lackad vått i vått.

Inga kommentarer: