onsdag, juni 17, 2009

Idag skulle jag egentligen monterat dit de nya genuatravarna men jag lade ner det projektet tillsvidare. Eftersom skenan är nedsänkt i fotlisten så visade det sig att man måste skruva loss hela skenan för att få loss travaren, det räckte inte med att lossa ändstoppen. Och med tanke på att dom sitter fast med cirkus tio genomgående skruv och muttrar så måste man dessutom vara två för jobbet. Himla dålig lösning måste jag säga! Funderar på om jag skall jacka ur listen några extra centimeter så att man kan byta travare utan att behöva lossa hela skenan i framtiden.

Det nya spritköket premiärtestas

Efter detta nederlaget tog jag rast och funderade medans kaffevattnet premiärkokades på mitt nya spritkök. Riktigt gott blev kaffet också! Efter några mackor kom energin tillbaka och jag började pröva lite olika ställen att montera gps:en på. Tillslut hittade jag det pefekta stället på skotbänkens baksida, strax under kompassen. Hoppas nu bara den inte stör kompassen för det glömde jag att kolla!

Gps:ens nya plats

När jag var klar plockade jag i ordning lite på båten. Jag passade även på att lägga några fogar sikaflex runt ett par ställen på luckgaraget som jag glömde sist.

tisdag, juni 16, 2009

Premiärturen gjord!

Idag var det äntligen dags för premiärturen! Dagen började dock med ett trist telefonsamtal från dyntillverkaren. 4000kr kommer det att kosta att göra om dynorna till förkabinen. Inte roligt... måste sova på saken!

Men nu åter till det roliga...

Seglena förbereds

Idag var det som sagt äntligen dags för premiärturen. Det var jag och Jimmy som skulle få äran att segla Elftrinn först, men först var det lite småpyssel som skulle göras på båten. Först justerade jag riggen lite. Sedan monterade jag gps:enmed spännband lite provisiskt eftersom jag fortfarande inte bestämt någon plats för den. Jag monterade även nya travare till focken som jag köpte idag på morgonen. Jag köpte nya även till genuan men eftersom hela skenan måste monteras bort för att få de på plats så avvaktade jag med att montera dom. När de var klart tog vi upp kryssfocken och förberedde den på däck innan vi så äntligen kastade loss.

Svårt att vara lyckligare!

Jimmy läser sjökort

Premiärturen gick i en lagom bris på 4-5 sekundmeter. Seglen var lite slappa och det var svårt att få riktig höjd. Dagens toppnotering enlig gps:en var ändå 5.5 knop! Kolla in färdvägen på Eniros sjökort. Cirka 10.5 distans avverkade vi på cirkus fyra timmar. Vad blir det... 2.5 knop i snitt eller något i den stilen? Inget man slår nytt 24 timmars rekord med direkt! Dagens fika utspisades seglande, smörgås med pepparsalami och ost. Kaffe blev vi utan eftersom vi inte lyckades tända det nya spritköket!?

Skepparen själv, precis efter ett slag.

måndag, juni 15, 2009

Ingen mer pressening... Luckan och luckgaraget äntligen på plats!

Började dagen med att åka tillbaka med dynorna till tillverkaren. Tyvärr visade det sig att de nya dynorna var lika stora som de gamla och när vi kollade så var det en glipa mellan de gamla dynorna med. Ingen rolig historia det här. Jag har begärt ett kostnadsförslag på vad det kostar att göra om de dynorna. Kudden i mitten som tyget låg åt fel håll på kommer de dock att fixa gratis.

Lite roligar blev det när jag kom ut till båten. Jag hade med mig både den nyrenoverade förkabinsluckan och det nya luckgaraget. Men innan jag satte igång med monteringen var jag tvungen att fika lite. Var så himla hungrig. Kaviarmackorna med ost smakade mumma i solskenet.

Den nyrenoverade luckan

När hungern var botad började jag så att montera luckan i förkabinen. Jag monterade även en ny luftventil i den som jag inhandlade på Hjertmans tidigare i dag. När luckan var monterad började jag med luckgaraget. Först provade jag garaget ihop med de två "stänkskydden" som skall sitta på vardera sidan. Det visade sig att garaget inte hade exakt samma passform som det gamla så jag fick trixa och testa lite olika lägen innan jag bestämde mig. Garaget och stänkskyddet på babordsidan fick bestämma läget på stänkskyddet på styrbordsidan som jag tvungen att borra nya hål i.

Jag tätade med vit sikaflex innan monteringen

När alla hål sedan var borrade och allt testat så det passade skruvade jag fast allting med vit sikaflex i mellan. Det tog längre tid än jag jag förväntade mig så jag var tvungen att åka iväg för att köpa en vaniljbulle att läska mig med. Jag kollade även in på Seasea en sväng för att se vad de hade för olika genuatravare. Tyvärr hade de bara en sort så jag avvaktade. Skall kika runt mer i morgon.

Äntligen monterat och klart!

lördag, juni 13, 2009

Fiffiga lösningar

Just nu håller jag på för fullt med att lacka luckgaraget och fernissa förkabinsluckan. Sista lagrena går på i morgon sedan skall de monteras på båten på måndag. Luckan får tillsvidare sex lager fernissa. Kommer nog att stryka ett par lager till i sommar när den sitter på plats också.

Jag fick lite tips om riggen från Staffan, den förre ägaren till Elftrinn. En gammal grundregel som tydligen har tillämpats är att spänna riggen så mycket att toalettdörren precis går att öppna. Sitter den fast har man spänt för hårt! Sådana här tumregler gillar jag! :)

Jag fick även förklaringen till varför jag kunde köra med bensinkranen "stängd". Det är nämligen så att om man (som jag gjorde) vrider bensinkranen åt motsatt håll så går reserven in. En fiffig liten lösning!

torsdag, juni 11, 2009

Dynor och windex

I morse var jag riktigt nyfiken på de nya dynorna så jag var över förväntan när jag hämtade dom. Och dom var verkligen jättefina! Det gröna tyget var precis så snyggt som jag föreställt mig. Efter att dynorna var lastade i bilen hämtade jag en kompis som skulle hjälpa mig idag på båten. Vi var nere i Saltholmen vid elvatiden och började med att stuva undan lite grejor som låg i vägen för dynorna. Jag torkade även av i förkabinen och salongen där dynorna skulle ligga. Jag kunde knappt vänta på att få se hur det skulle se ut. Vi började med att lägga in dynorna i förkabinen. Min entusiasm visste inga gränser men snart skulle glädjen bytas mot sorg...

Notera glipan i mitten samt att tyget på den fyrkantiga dynan är felvänt. Det är även en glipa på fem centimeter utefter skrovsidorna men det syns inte på bilden.

De nya dynorna i förkabinen passade inte! De var för små! Det fattades femcentimeter runt om och dessutom var det en glipa mellan dynorna på hela sex centimeter! Till råga på detta så var tyget till den lilla fyrkantiga mittkudden sytt åt fel håll så trådriktningen gick åt fel håll! Som tur var passade de två dynorna till salongen perfekt. Och det blev verkligen supersnyggt (om man bortser från det lilla missödet med passformen). Jag har redan pratat med textilfirman och skall lämna in dynorna till dom på måndag. Dom kommer att åtgärda dynorna om dom mätt fel. Tyvärr så kommer det att ta lite tid eftersom dom måste beställa mera tyg... men, men... inget att göra åt nu.

Så här fint blev det i salongen där dynorna passade!

När den värsta sorgen hade lagt sig passade vi på att ta en fika. Den elaka svanen passade också på att simma förbi. Han verkade dock inte riktigt lika arg idag. När kaffet var uppdrucket var det dags för storseglet att sättas upp. När seglet var på plats tog vi även en tur bort till mastkranen för att montera windexen som jag glömde montera när jag satte på masten. Det var jag som fick äran att klättra upp! Högt var det men efter några minuter vande man sig och jag blev dessutom tvungen att klättra upp en extra gång till eftersom jag behövde byta skruvmejsel.
Nu är det inte mycket mer än luckan och luckgaraget som stoppar en segeltur på havet men jag har stora förhoppningar att hinna klart med återstående förberedelser på måndag då min semestern börjar.

onsdag, juni 10, 2009

Gasolen borta

Idag har jag lagt de två första lagren fernissa på luckan till förkabinen. Fernissan hade jag spätt till 50% med förtunning. Jag har även lagt ett lager med 50/50 av Pre-Kote och Toplac på luckgaraget. I båten har jag tagit ur gasolköket och gasoltuben och ersatt det med ett spritkök. Anledningen är att jag vill ha en så enkel lösning som möjligt som tar minsta möjliga plats. Är dessutom inte jätteförtjust i att ha gas i en så liten båt. Upptäckte när jag tog ur gastuben att "spannen" den stod i som skall samla upp eventuelt läckande gas hade spruckit i botten. Så om det hade läckt hade det runnit in i båten och inte ut genom skrovet!

Det gamla köket innan det tas ur. Det var väl egentligen inget fel på det förutom att jag inte ville ha gasol i båten.

Det nya spritköket på plats.

En fika han jag givetvis också med samt att sätta barometern och klockan på plats! Nu börjar det bli riktigt fint och hemtrevligt på båten. Fick ett telefonsamtal från dom som gör dynorna och de var färdiga. Bara för mig att hämta dom, så det blir det första jag gör i morgon. Jag kikade även lite på var jag skall sätta gps:en men hittar ingen riktigt bra plats. Får fundera vidare.

Barometern och klockan på plats. Notera också den nyinköpta hamguiden underst i högen!

Riggspänning

Igår gjorde jag lite av varje.

Jag började dagen med att montera in de runda sidoventilerna. Lyckades dra en skruv för hårt så skruvskallen gick av. Visste inte att jag hade de krafterna i armarna!? Efter det var jag tvungen att ta en fikapause. Den avbrutna skruven får sitta i tillsvidare, inget jag kommer att ta tag i denna säsongen.

När fikan var klar tog jag tag i riggen. Den skulle spännas. Jag började med att olja in alla vantskruvarna. Ett litet missöde inträffade dock... När jag, efter att ha gjort rent och oljat in gängorna till förstagets vantskruv, skulle skruva ihop det igen hände det som inte fick hända... Plopp... Japp, vantskruven ligger numera bland krabbor och sjösjärnor på tre meters djup! Jag svor i mitt stilla sinne och räknade långsamt till tio. Det var bara att åka till affären och inhandla en ny skruv. Efter missödet gick allt enligt planerna och jag sträckte upp riggen. Eftersom masten står på rufftaket, som är av 45 år gammalt trä är jag lite osäker på om jag vågar spänna riggen för fullt. P-28:an har ju dessutom ingen maststötta som stöttar under däck. Får testsegla och klura på detta.

När jag kom hem för dagen hann jag även med att grunda det andra lagret grundfärg på luckgaraget.

Luckgaraget grundat för andra gången