torsdag, maj 06, 2010

Rodermek och bensinslang

Härom veckan fernissade jag det sista lagret på överbyggnaden och jag är mycket nöjd med hur resultatet blev. Idag var det dock helt andra sysslor som skulle göras. Förmiddagen ägnades åt att byta skruvarna som förbinder rodret med hjärtstocken. Jag hade tidigare märkt att det glappade där. Eftersom jag trodde det skulle bli svårt att få loss de gamla skruvarna så hade dagen till äran min far kommit ner till båten för att hjälpa till. Med sig hade han även en kapmaskin för att kapa de gamla skruvskallarna. Till våran stora förvåning gick det mycket lätt att skruva loss de gamla skruvarna efter att bottenfärgen skrapats av så någon kap behövdes inte. När skruvarna var loss for vi iväg för att innhandla nya. När dom väl var på plats var det dags för en fika i solen. Mums!

De nya bultarna på rodret monterade


När farsan hade åkt ägnade jag mig åt att byta slangen där man fyller på bensin. Den gamla var i väldigt dåligt skick. Den satt dessutom väldigt dumt till och jag var tvungen att spruta lite 5-56 på slangklämmorna innan jag till slut fick loss dom.

Den gamla slangen var väldigt torr och jag var rädd att få flagor i tanken då jag lossade den


Därefter var det återigen dags att bege sig ut och handla. En ny slang och nya slangklämmor blev det. Efter lite trixande var så den nya slangen på plats. Jag drog även en ny jordsladd mellan påfyllnadsröret och tanken.

Den nya och den gamla slangen


Så här fint blev det till slut. Notera jordkabeln.

Inga kommentarer: