onsdag, maj 19, 2010

Limning av likrännan i bommen

Idag började jag med att köpa PU lim som jag skulle ha för att limma ihop den sprickan som blev i bommens likränna förra året. Väl nere i båten började jag med att sätta på batteriladdaren och ladda batteriet. därefter blev det lite klurande hur jag skulle göra för att få ner limmet i sprickan på bästa sätt och sedan få den i press. Det jag gjorde var att försiktigt bryta isär sprickan och pensla lite vatten i den för att limmet skulle härda bättre. Sedan lät jag limmet rinna in i sprickan medans jag bände isär den. Därefter spände jag ett spännband runt bommen för att få lite press på skarven. När detta var klart började jag att fylla alla smörjkoppar i motorrummet med fett. Jag tryckte även in lite nytt fett i propellern innan det till slut var det dags för en liten fikapaus.

Sprickan limmas

Det var varmt idag och jag hade tänkt att lacka ett sista lager på taket men jag hoppade över det så länge och fortsatte istället med att skrapa bort lite lös bottenfärg samt en och annan snäcka som satt kvar. Innan jag åkte hem avslutade jag med att göra en provstart av motorn. Det känns alltid lite oroväckande att starta en motor som stått still så länge men till min glädje gick den igång direkt utan några som hellst problem! Det enda problemet var att jag glömde öppna upp presenningen ordentligt så alla avgaser kom rakt in. Det blev ett kasta sig på stoppknappen och raskt ta sig ut i friska luften. Efter att ha öppnat upp presseningen och vädrat någon halvtimme packade jag sedan ihop för dagen.

Inga kommentarer: