lördag, april 18, 2009

Jag har fikat upp allt kaffe

Idag när jag kom ner till båten var det någon som gjort ett inbrottsförsök. De aktre tamparna på presseningen var lossade och det hade försökt att krypa in genom den aktre pulpiten men inte lyckats komma igenom. Att det skall vara så svårt att få ha sina grejor i fred!? En himla tur att dom inte kom in i alla fall för då hade det förmodligen blivit märken i det nyoljade trät. Det tog några timmar innan irritationen gick över!

Hur som hellst så började jag dagen med att fortsätta med inoljningen från igår. Efter ett par timmar fick det räcka. Då var det bara några småställen som inte riktigt ville mätta sig hur mycket olja jag än lade på! Jag lät oljan ligga på några timmar innan jag torkade bort överflödet med rödsprit. Jag tog även bort maskeringstejpen som naturligvis hade satt sig ordentligt! Fick tvätta bort limresterna.

Under tiden jag väntade passade jag naturligtvis på att ta en lite fikapause! En historisk fika blev det eftersom det var sista koppen innan kaffet var slut! Naturligvis hade jag köpt med mig nytt kaffe till nästa rast. Det är ju inte meningen man skall törsta ihjäl...

Efter rasten tog jag med mig de två snedställda trälisterna som sprayhooden sitter fast i med mig ut från båten och satte mig i solen för att skrapa och slipa dom rena från gammal fernissa, därefter betsade jag dom och lade på ett lager intertox.

Det sista jag gjorde när jag knöt ihop presseningen denna gång var att sätta kraftiga stripes i två av öglorna för att göra det svårare för eventuella tjuvar att ta sig in. Nu måste man klippa upp dom med en kraftig avbitare för att ta sig in. Jag kommer sätta nya stripes varje gång jag lämnar båten i fortsättningen!

Inga kommentarer: