Efter ett litet uppehåll har jag äntligen börjat jobba med båten igen! Idag har jag monterat ur alla rutor samt de två runda, öppningsbara ventilerna på vardera sida. Efter att skruvat loss bronssargarna var det inga större problem med att få loss själva dom. Innanför rutorna var det tätat med silikon och jag förstår nu varför det har läckt in. Det var inte i specielt bra skick om man säger så. Träet såg hyffsat ut förutom runt de två främre hålen. Där hade lamineringen börjat att gå upp i plywooden. Träet känns ändå bra så förhoppningsvis går det att limma ihop laminatet igen. För övrigt var skruvhålen ganska dåliga så de får pluggas på sina ställen. Jag har inte bestämt mig än om jag kommer att beställa helt nya rutor eller om det går att fixa till de gamla. Skall göra ett försök i alla fall. Det svåraste blir nog att fixa till de öppningsbara små ventilerna. De är väldigt finurligt gjorda med dubbla plexiglas. Ett tjockt och ett tunt, svagt trattformat, glas. Tillsammans med en skruv i mitten fungerar de som en låsmekanism när man stänger.
Idag har jag även monterat bort en skiva som plastats fast nära botten under babordsoffan. Tanken, någon gång, har varit att göra en luftspalt mellan skrovet och denna skivan där inkommande luft skall kunna passera och kondensera innan den kommer in i kajutan. Det fanns inga möjligheter att inspektera detta dolda utrymmet och jag anade att det kunde vara ett ställe för mögel. Enda lösningen var helt enkelt att montera bort skivan. Mycket riktigt fanns det också mögel där så i morgon blir det till att ta fram klorinet igen!
Båten inhandlades i oktober 2008 och anledningen till att jag köpte just en P-28 var först och främst för de vackra och klassiska linjerna som båten har. Att den dessutom har så mycket trädetaljer att man lätt glömmer bort att skrovet är av plast är också något som värdesätter högt. Tyvärr var det inte så lätt att hitta en P-28 i bra skick och som dessutom inte kostade för mycket. Elftrinn hittade jag i stockholm och var förhållandevis prisvärd. Skicket på båten kunde visserligen varit bättre men det känns ändå som ett bra köp.
Nu skall båten genomgå en mindre renovering och snyggas upp under vintern. Tanken är att jag skall hinna med att städa och tvätta ur hela båten, stålborsta och lacka kölbultarna, slipa och lacka allt yttre trä samt få båten tät ovanifrån. Jag skall även se om jag inte kan byta rutorna i båten. Luckan i fören måste också fixas. Och om jag får råd och tid skall jag nog även byta alla dynor. Det är om detta, och lite därtill, man kommer att kunna läsa om i denna blogg!
Kontakta mig
Jag som är den stolta ägaren av Elftrinn heter Conny Johansson och skall villigt erkänna att jag inte är någon expert på båtar. Sedan renovering startade har jag dock lärt mig en hel del och jag lär mig hela tiden nya saker efter hand som renoveringen fortgår. Om du vill fråga något, kanske komma med tips eller bara heja på så kan du göra det via mejl. Då blir jag jätteglad!
Städning: 5 tim
Skrapning/slipning: 9 tim
Lack/fernissa: 20 tim
Övrigt: 13 tim
Totalt: 47 tim
Statistik 2008/2009
Städning: 56 tim
Demontering: 5 tim
Montering: 55 tim
Slipning/skrapning: 99 tim
Lack/fernissa: 76 tim
Övrigt: 91tim
Totalt: 378 tim
Att göra 2008/2009
* Mögelsanering & storstädning Klart * Rostskydd av kölbultar Klart
* Slipning av överbyggnad Klart * Tätning ovanifrån Klart * Renovering av ventiler/fönster Klart * Renovering av lucka i förpik Klart * Renovering luckgarage Klart * Betsning och lackning av överbyggnad Klart * Översyn elsystem Klart * Eventuellt byte från gas till spritkök Klart * Installera GPS Klart * Byte av travare till fock & genua Fock klart * Eventuellt byta av alla dynor Klart
Planerade jobb 2009/2010
* Renovering av fernissa som släppt Klart * Två nya lager fernissa och lack på ruff och sittbrunn Klart * Två nya lager fernissa på mast och bom Klart * Byte bensinslang Klart * Limning av bom Klart
Ladda ner en färgbrochyr i PDF från www.hallberg-rassy.com
Hallberg P-28
Ritad av H.Hallberg
L.ö.a. 8.61 m L.v.l. 6.55 m Bredd 2.35 m Djup 1.28 m Depl. 3 ton Segelarea 29 m2
536 båtar tillverkades mellan 1955 och 1973 i flera varianter. Från början var alla båtar byggda i mahogny och med endast ett fönster i salongen. 1963 fick salongen två fönster samtidigt som skrovet breddades och erbjöds i glasfiberarmerad plast. Några år tillverkades, sida vid sida, både båtar med plast- och mahognyskrov. 1972, från och med tillverkningsnummer 500, fick båten negativ akterspegel och blev samtidigt något längre, 9.04 mot tidigare 8.61. Den bensindrivna Albinmotorn byttes också mot en VP diesel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar