söndag, mars 15, 2009

Demontering av rutor

Efter ett litet uppehåll har jag äntligen börjat jobba med båten igen! Idag har jag monterat ur alla rutor samt de två runda, öppningsbara ventilerna på vardera sida. Efter att skruvat loss bronssargarna var det inga större problem med att få loss själva dom. Innanför rutorna var det tätat med silikon och jag förstår nu varför det har läckt in. Det var inte i specielt bra skick om man säger så. Träet såg hyffsat ut förutom runt de två främre hålen. Där hade lamineringen börjat att gå upp i plywooden. Träet känns ändå bra så förhoppningsvis går det att limma ihop laminatet igen. För övrigt var skruvhålen ganska dåliga så de får pluggas på sina ställen. Jag har inte bestämt mig än om jag kommer att beställa helt nya rutor eller om det går att fixa till de gamla. Skall göra ett försök i alla fall. Det svåraste blir nog att fixa till de öppningsbara små ventilerna. De är väldigt finurligt gjorda med dubbla plexiglas. Ett tjockt och ett tunt, svagt trattformat, glas. Tillsammans med en skruv i mitten fungerar de som en låsmekanism när man stänger.




Idag har jag även monterat bort en skiva som plastats fast nära botten under babordsoffan. Tanken, någon gång, har varit att göra en luftspalt mellan skrovet och denna skivan där inkommande luft skall kunna passera och kondensera innan den kommer in i kajutan. Det fanns inga möjligheter att inspektera detta dolda utrymmet och jag anade att det kunde vara ett ställe för mögel. Enda lösningen var helt enkelt att montera bort skivan. Mycket riktigt fanns det också mögel där så i morgon blir det till att ta fram klorinet igen!

Inga kommentarer: