Idag fick jag äntligen limmat ihop den främre rutramen. Har inte kunnat göra det tidigare eftersom limmet (polyuretanlim) behöver minst 10 grader (hellst varmare) för att härda. Jag fick med hjälp av skruvmejslar bända där lamineringen gått isär så mycket jag kunde för att försöka spruta in limmet i de minimala gliporna. Jag ville ha så mycket lim att jag såg det rann ut i nederkanten. Där jag kom åt sprejade jag även lite vatten för att härdningen skulle gå bättre.
När det var klart var det kaffe och smörgås samtidigt som jag bläddrade igenom senaste numret av Classic Boats. Därefter borrade jag upp alla utom två! av de gamla skruvhålen för sargarna till rutorna. Jag borrade upp till 8 mm för att sedan sätta mahognyplugg i hålen. Jag fuktade sedan pluggen lätt och limmade även dessa med PU-lim. Nu får det torka i några dagar och jag måste säga att det kändes himla skönt att få detta gjort. Dags för fika nummer två!
Efter fikan började jag med att skrapa rent runt ytterkanten på sargen till sittbrunnen. Sedan började jag jobbet med att slipa ner lacken på utsidan sittbrunnssargen. Testade den strykjärnsformade slipplattan till slipmaskinen men kardborren på den löstagbara spetsen lossade i limmningen redan efter första pappersbytet! Jävla skitgrejjor! Fick fortsätta med den runda slipplattan istället och ta de svåråtkomliga hörnena senare. Efter ett par timmars slipande började jag bli rejält hungrig och insåg att klockan började närma sig 18.00 så jag beslöt mig för att packa ihop och fortsätta igen imorgon.
tisdag, mars 31, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hej! Mycket kaffe och smörgås verkar det vara när du jobbar med båten, he he. // Magnus.
Japp! Många mackor blir det om man skall orka jobba hela dagen. :)
Skicka en kommentar