lördag, november 22, 2008

Täckning av båten

Det tog längre tid än jag trodde att täcka in båten, närmare bestämt nästan tre dagar, men då ingick även diverse inköp och resor till den ena affären efter den andra!

Jag ville ha ett hyffsat utrymme ovanför båten för att det skall bli lite lättare att jobba med den. Man får dock ändå krypa om man skall fram till fören men i sittbrunnen är det ståhöjd (precis skall väl tilläggas). Jag använde färdiga beslag för nocken och skruvade ihop hela ställningen. Ett något tidsödande jobb eftersom min skruvdragare bara ville skruva ca 8 skruv innan den behövede laddas igen! Fick försöka lägga upp arbetet så att jag mätte och sågade under tiden som batteriet laddades. När alla reglarna var på plats kunde jag konstatera att det blev en väldigt stabil konstruktion.

Från början tänkte jag använda mig av en lättviktspresenning men insåg ganska fort att den inte skulle hålla. Och när jag packade ihop den igen såg jag att det redan hade gått hål på vissa ställen! Det blev till att köpa en ny presenning... grrr! Den nya presenningen var himla mycket bättre och dessutom släppte den in ljuset.



Jag hade köpt ett gäng gummistroppar för att avlasta öljetterna och började med att fästa stroppar och rep i varannat hål. Jag använde också kraftiga buntband på vissa ställen. Det var lite pill och när mörkret hade kommit och jag knytit fast sista tampen så blåste det upp och började snöa! Vilken tajming! Dagen efter köpte jag mer gummistroppar och band fast även de hålen som jag hoppade över kvällen innan så nu är det bara att hålla tummarna att det skall hålla! Det enda problemet nu är att komma i och ur båten! Får försöka lösa detta på något smidigt sätt.







Inga kommentarer: