måndag, juni 29, 2009

Den spruckna likrännan

Idag var jag nere vid Elftrinn för att se hur jag skulle lösa problemet med den spruckna likrännan. Jag kom ner strax efter tolv och det sög i magen rejält så det var bara till att sätta på kaffet direkt! Mackor hade jag med mig hemifrån.

Sprickan i bomlikrännan. Notera tillskärningen i seglet... för att passa in mellan mätmärkena tro?

Efter någon halvtimmes fika i solen så började jag titta på skadorna från igår. Själva sprickan verkar inte vara några större problem att laga, verkar bara vara att limma ihop den. Däremot vill jag ju inte att skadan skall uppstå igen så det måste lösas innan fortsatt segling. Efter lite funderingar så kom jag fram till att det bästa var helt enkelt att avlasta likrännan genom att binda en lina några varv runt bomen och genom öglan vid skothornet. Jag arangerade även om uthalet, som från början hade två block (ett dubbelblock och ett trippelblock) som "krockade" då man skulle sträcka ut seglet. Vilket innebar att det var omöjligt att sträcka helt, utväxlingen var däremot enorm. Istället tog jag bort blocket som satt fast i skothornet på storen, bytte till ett dubbelblock med halkip på bommen. Detta räcker mer än väl och det går nu att sträcka ut seglet riktigt samtidigt som man inte behöver oroa sig att det drar iväg uppåt och förstör likrännan. Seglet är även något för stort (kommer från en annan båt från början) vilket också har gjort att det inte gått att sträcka ut ordentligt. Sprickan får vara tillsvidare, kommer troligtvis inte att lagas förens säsongen är över.

Förstärkningen utförd och blocket i skothornet bortatget. Blev faktiskt riktigt snyggt, och inte alls lika rörigt.

När jag var klar med detta spände jag riggen lite till, den hade slappat till sig lite nu när jag seglat med båten lite grand. Jag avslutade dagen med att ta en kopp kaffe till och en chokladdoppad donut. Dom är för jävla goda dom där donutsarna! :D

Inga kommentarer: