måndag, juni 15, 2009

Ingen mer pressening... Luckan och luckgaraget äntligen på plats!

Började dagen med att åka tillbaka med dynorna till tillverkaren. Tyvärr visade det sig att de nya dynorna var lika stora som de gamla och när vi kollade så var det en glipa mellan de gamla dynorna med. Ingen rolig historia det här. Jag har begärt ett kostnadsförslag på vad det kostar att göra om de dynorna. Kudden i mitten som tyget låg åt fel håll på kommer de dock att fixa gratis.

Lite roligar blev det när jag kom ut till båten. Jag hade med mig både den nyrenoverade förkabinsluckan och det nya luckgaraget. Men innan jag satte igång med monteringen var jag tvungen att fika lite. Var så himla hungrig. Kaviarmackorna med ost smakade mumma i solskenet.

Den nyrenoverade luckan

När hungern var botad började jag så att montera luckan i förkabinen. Jag monterade även en ny luftventil i den som jag inhandlade på Hjertmans tidigare i dag. När luckan var monterad började jag med luckgaraget. Först provade jag garaget ihop med de två "stänkskydden" som skall sitta på vardera sidan. Det visade sig att garaget inte hade exakt samma passform som det gamla så jag fick trixa och testa lite olika lägen innan jag bestämde mig. Garaget och stänkskyddet på babordsidan fick bestämma läget på stänkskyddet på styrbordsidan som jag tvungen att borra nya hål i.

Jag tätade med vit sikaflex innan monteringen

När alla hål sedan var borrade och allt testat så det passade skruvade jag fast allting med vit sikaflex i mellan. Det tog längre tid än jag jag förväntade mig så jag var tvungen att åka iväg för att köpa en vaniljbulle att läska mig med. Jag kollade även in på Seasea en sväng för att se vad de hade för olika genuatravare. Tyvärr hade de bara en sort så jag avvaktade. Skall kika runt mer i morgon.

Äntligen monterat och klart!

Inga kommentarer: