måndag, juni 08, 2009

Måndagens arbete

Efter att luckgaraget i helgen blivit spacklat och slipat har jag idag penslat på intertox i flera omgångar. Efter det att intertoxen trängt in ordentligt hann jag även med ett lager grunfärg.

Luckgaraget innan första lagret grundfärg skall målas på

Under tiden som grundfärgen torkade jobbade jag med de två runda sidoventilderna som skall sitta i ruffsidan. Jag hade ju beställt nytt plastglas som skulle sättas in men problemet var att de gamla stiften som höll det gamla glaset satt fast. Dom blev tvungns att borras ur som min snälla far ställde upp med att göra.

Provmontage av rutan i ventilen

När de gamla stiften var borta började jag att borra nya hålför stiften i de nya rutorna. Som stift använde jag mig av 2 mm mässinsspik som jag kapade huvudet och spetsen på. Det var lite trixigt att få hålen på rätt ställe men med tungan rätt i mun, ett långsamt och metodiskt arbete, så blev det väldigt bra. Innan jag till sist monterade ihop alla delarna så gjorde jag rent dom ordentligt. De nyrenoverade ventilerna saknar den koniska "låsrutan" och kan i nulägen inte låsas i stängt läge. Jag håller på och klurar på lösning men tillsvidare får ventilerna vara utan låsning.

Plastglaset monterat och klart

Inga kommentarer: