torsdag, juni 11, 2009

Dynor och windex

I morse var jag riktigt nyfiken på de nya dynorna så jag var över förväntan när jag hämtade dom. Och dom var verkligen jättefina! Det gröna tyget var precis så snyggt som jag föreställt mig. Efter att dynorna var lastade i bilen hämtade jag en kompis som skulle hjälpa mig idag på båten. Vi var nere i Saltholmen vid elvatiden och började med att stuva undan lite grejor som låg i vägen för dynorna. Jag torkade även av i förkabinen och salongen där dynorna skulle ligga. Jag kunde knappt vänta på att få se hur det skulle se ut. Vi började med att lägga in dynorna i förkabinen. Min entusiasm visste inga gränser men snart skulle glädjen bytas mot sorg...

Notera glipan i mitten samt att tyget på den fyrkantiga dynan är felvänt. Det är även en glipa på fem centimeter utefter skrovsidorna men det syns inte på bilden.

De nya dynorna i förkabinen passade inte! De var för små! Det fattades femcentimeter runt om och dessutom var det en glipa mellan dynorna på hela sex centimeter! Till råga på detta så var tyget till den lilla fyrkantiga mittkudden sytt åt fel håll så trådriktningen gick åt fel håll! Som tur var passade de två dynorna till salongen perfekt. Och det blev verkligen supersnyggt (om man bortser från det lilla missödet med passformen). Jag har redan pratat med textilfirman och skall lämna in dynorna till dom på måndag. Dom kommer att åtgärda dynorna om dom mätt fel. Tyvärr så kommer det att ta lite tid eftersom dom måste beställa mera tyg... men, men... inget att göra åt nu.

Så här fint blev det i salongen där dynorna passade!

När den värsta sorgen hade lagt sig passade vi på att ta en fika. Den elaka svanen passade också på att simma förbi. Han verkade dock inte riktigt lika arg idag. När kaffet var uppdrucket var det dags för storseglet att sättas upp. När seglet var på plats tog vi även en tur bort till mastkranen för att montera windexen som jag glömde montera när jag satte på masten. Det var jag som fick äran att klättra upp! Högt var det men efter några minuter vande man sig och jag blev dessutom tvungen att klättra upp en extra gång till eftersom jag behövde byta skruvmejsel.
Nu är det inte mycket mer än luckan och luckgaraget som stoppar en segeltur på havet men jag har stora förhoppningar att hinna klart med återstående förberedelser på måndag då min semestern börjar.

Inga kommentarer: