Idag har jag slipat och skrapat hela dagen. Jag började med att slipa ner mahognyn där de främre rutorna satt. Tyvärr var det för kallt idag så jag får vänta med limningen tills det blir något varmare. Efter det skrapade jag rent hela det främre rufftaket. Därefter var det dags för en välbehövlig fikarast.
Jag hade så klart med mig både kaffe och prickekorvmackor. Mums fillebabba! När energin återvände fortsatte jag med att slipa rent den främre ruffsargen. Jag har även skrapat bort all gammal silicon som tätat mellan däcket och ruffen. Jag upptäckte också att lite fukt trängt in i det nedre rufftakets aktre del, mellan plasten och plywooden aldeles under rutramen. Som tur var verkar träet inte tagit någon skada så efter det torkat tror jag det räcker att lägga på lite ny plast.
Idag fortsatte skrapning av stora rufftaket. Jag skruvade även bort luckgaraget för att inspektera hur stor rötskadan var. Troligtvis får jag byta allting förutom den främre regeln och den bakre synliga mahognylisten. I övrigt så gick skrapningen av taket bra. Nu är hela det stora taket färdigskrapat så i morgon skall jag troligtvis fortsätta med att skrapa rent runt de främre rutorna så jag kan limma ihop laminatet där det har gått isär.
Igår beställde jag en hel uppsättning nya dynor. Jag hade planer på att bara klä om dom först men ville inte behålla det gamla skumgummit så det fick bli helt nya. Jag valde ett mörkgrönt tyg som jag tror kommer att passa bra i båten. Därefter for jag ut till båten för att sätta igång att skrapa. Jag började med rufftaket och upptäckte till min stora fasa att luckgaraget var svårt angripet av röta. Orkade inte tänka mer på det så jag skrapade vidare. Jag han med ungefär halva taket ovanför salongen innan det var dags att åka hem för kvällen.
Har precis gått igenom tidsplanen och gjort en del nödvändiga justeringar. Det kommer bli lite tajtare än jag från början planerade men med lite tur skall nog allt hinnas med ändå. Får lägga högsta prioritet på utsidan ruffen och sittbrunnen sedan får jag se hur mycket annat som hinns med. Kollade för övrig upp priset på en helt ny uppsättning dynor idag och det kommer troligtvis hamna runt 8000kr. Något billigare eller dyrare kan det bli beroende på vilket tyg man väljer. Får bara hoppas att det tyget jag vill ha är det billigaste!
Idag har jag börjat göra rent plexiglasutorna och testat om det går att putsa bort mjölkigheteten i dom med Autosol kromglans. Att de stora reporna inte skulle försvinna var jag ganska övertygad om. Först började jag med att tappa upp ett varmt bad åt rutorna där dom fick bada en stund tillsammans med Yes diskmedel. Därefter började jag med att ta bort den gamla siliconen som rutorna var tätade med. Den var ganska besvärlig att få loss! Efter att rutorna var torkade var det så dags att polera dom. Till min stora förvåning så fungerade det faktiskt! Visserligen var alla större repor kvar men själva mjölkigheten var borta. De största reporna kommer ändå att döljas av bronssargen när de är monterade. Det syns lite dåligt på bilden men man kan ändå se att mjölkigheten i den högra rutan (som är polerad) är helt borta.
Jag har även varit ute i båten och gjort lite mätningar. Jag är lite tveksam till att ha gasol i båten så jag har lite funderingar på att byta ut gasolköket mot ett origokök. Tyvärr ar origoköket något högre så det är på håret att det kommer att passa! Får klura lite till på det här och se om jag kommer fram till en lösning. Jag var även en sväng till gertmans och köpte lite plast och en ny ventil till luckan i fören. Den gick ju som bekant sönder under transporten ut till saltholmen.
Idag fortsatte jag med att sanera möglet under skivan jag monterade bort igår, men idag kunde jag jobba till musik! :) Efter att spenderat förmiddagen på både Bauhaus och Clas Ohlson var jag nästan en tusing fattigare. Jag köpte både det ena och det andra men framför allt så investerade jag i en radio för hela 99 kr! Gud så trevligt det blev helt plötsligt med musik i båten. Jobbet flöt på som aldrig förr och jag hann även med att provskarapa lite på ruffen. Jag var lite orolig för att plasten på taket eventuellt hade släppt i hörnena men den satt ordentligt fast, precis som den skulle.
Efter ett litet uppehåll har jag äntligen börjat jobba med båten igen! Idag har jag monterat ur alla rutor samt de två runda, öppningsbara ventilerna på vardera sida. Efter att skruvat loss bronssargarna var det inga större problem med att få loss själva dom. Innanför rutorna var det tätat med silikon och jag förstår nu varför det har läckt in. Det var inte i specielt bra skick om man säger så. Träet såg hyffsat ut förutom runt de två främre hålen. Där hade lamineringen börjat att gå upp i plywooden. Träet känns ändå bra så förhoppningsvis går det att limma ihop laminatet igen. För övrigt var skruvhålen ganska dåliga så de får pluggas på sina ställen. Jag har inte bestämt mig än om jag kommer att beställa helt nya rutor eller om det går att fixa till de gamla. Skall göra ett försök i alla fall. Det svåraste blir nog att fixa till de öppningsbara små ventilerna. De är väldigt finurligt gjorda med dubbla plexiglas. Ett tjockt och ett tunt, svagt trattformat, glas. Tillsammans med en skruv i mitten fungerar de som en låsmekanism när man stänger.
Idag har jag även monterat bort en skiva som plastats fast nära botten under babordsoffan. Tanken, någon gång, har varit att göra en luftspalt mellan skrovet och denna skivan där inkommande luft skall kunna passera och kondensera innan den kommer in i kajutan. Det fanns inga möjligheter att inspektera detta dolda utrymmet och jag anade att det kunde vara ett ställe för mögel. Enda lösningen var helt enkelt att montera bort skivan. Mycket riktigt fanns det också mögel där så i morgon blir det till att ta fram klorinet igen!
Båten inhandlades i oktober 2008 och anledningen till att jag köpte just en P-28 var först och främst för de vackra och klassiska linjerna som båten har. Att den dessutom har så mycket trädetaljer att man lätt glömmer bort att skrovet är av plast är också något som värdesätter högt. Tyvärr var det inte så lätt att hitta en P-28 i bra skick och som dessutom inte kostade för mycket. Elftrinn hittade jag i stockholm och var förhållandevis prisvärd. Skicket på båten kunde visserligen varit bättre men det känns ändå som ett bra köp.
Nu skall båten genomgå en mindre renovering och snyggas upp under vintern. Tanken är att jag skall hinna med att städa och tvätta ur hela båten, stålborsta och lacka kölbultarna, slipa och lacka allt yttre trä samt få båten tät ovanifrån. Jag skall även se om jag inte kan byta rutorna i båten. Luckan i fören måste också fixas. Och om jag får råd och tid skall jag nog även byta alla dynor. Det är om detta, och lite därtill, man kommer att kunna läsa om i denna blogg!
Kontakta mig
Jag som är den stolta ägaren av Elftrinn heter Conny Johansson och skall villigt erkänna att jag inte är någon expert på båtar. Sedan renovering startade har jag dock lärt mig en hel del och jag lär mig hela tiden nya saker efter hand som renoveringen fortgår. Om du vill fråga något, kanske komma med tips eller bara heja på så kan du göra det via mejl. Då blir jag jätteglad!
Städning: 5 tim
Skrapning/slipning: 9 tim
Lack/fernissa: 20 tim
Övrigt: 13 tim
Totalt: 47 tim
Statistik 2008/2009
Städning: 56 tim
Demontering: 5 tim
Montering: 55 tim
Slipning/skrapning: 99 tim
Lack/fernissa: 76 tim
Övrigt: 91tim
Totalt: 378 tim
Att göra 2008/2009
* Mögelsanering & storstädning Klart * Rostskydd av kölbultar Klart
* Slipning av överbyggnad Klart * Tätning ovanifrån Klart * Renovering av ventiler/fönster Klart * Renovering av lucka i förpik Klart * Renovering luckgarage Klart * Betsning och lackning av överbyggnad Klart * Översyn elsystem Klart * Eventuellt byte från gas till spritkök Klart * Installera GPS Klart * Byte av travare till fock & genua Fock klart * Eventuellt byta av alla dynor Klart
Planerade jobb 2009/2010
* Renovering av fernissa som släppt Klart * Två nya lager fernissa och lack på ruff och sittbrunn Klart * Två nya lager fernissa på mast och bom Klart * Byte bensinslang Klart * Limning av bom Klart
Ladda ner en färgbrochyr i PDF från www.hallberg-rassy.com
Hallberg P-28
Ritad av H.Hallberg
L.ö.a. 8.61 m L.v.l. 6.55 m Bredd 2.35 m Djup 1.28 m Depl. 3 ton Segelarea 29 m2
536 båtar tillverkades mellan 1955 och 1973 i flera varianter. Från början var alla båtar byggda i mahogny och med endast ett fönster i salongen. 1963 fick salongen två fönster samtidigt som skrovet breddades och erbjöds i glasfiberarmerad plast. Några år tillverkades, sida vid sida, både båtar med plast- och mahognyskrov. 1972, från och med tillverkningsnummer 500, fick båten negativ akterspegel och blev samtidigt något längre, 9.04 mot tidigare 8.61. Den bensindrivna Albinmotorn byttes också mot en VP diesel.