söndag, maj 03, 2009

Femte lagret

Idag var det mycket behagligare temperatur under presseningen än det varit de senaste dagarna. Skönt att kunna jobba utan att drypa av svett. Jag började dagen med att tvätta alla ytor som skulle lackas med T-röd. Jag var mycket nogrann eftersom jag har mina aningar om varför de små blåsorna uppstått i lacken tidigare. Jag pratade med en båtgranne häromdagen och han nämde att det såg ut som jag fått silicon i lacken. Då kunde bli så sade han. Jag tänkte efter men kom inte på hur i hela friden siliconet skulle komit in under min pressening. Jag hade ju även varit nogrann med dammsugning och allt. Men när jag skulle somna i natt så slog det mig...

...det sista jag gjorde innan jag började med första lacklagret (för att inte få smuts i lacken) var ju att borsta fram gammalt bös mellan ruffsidan och däcket som jag sedan dammsög upp (se tidigare inlägg). Detta "bös" bestod till stor del av gammal silicondamma! Troligtvis har dammpartiklar fastnat i det inoljade träet som sedan inte följt med när jag tvättade av med sprit! Därför torkade jag, som sagt, extra noga den här gången för att få bort eventuella siliconpartiklar.

Femte lagret fernissa nystruket

Normalt hade jag här passat på att ta en fika nu men jag hade bestämt mig för att bara vara nere vid båten några timmar idag så fikarasten fick utebli. Det blev emellertid ett par klunkar Coka Cola istället innan jag blandade till lacken! Idag körde jag med något "fetare" blandning; ungefär 60/40. Jag arbetade sedan noga in lacken för att få in den ordentligt i alla bortsicklade blåsor. En och en halv timma senare var jag klar. Resultatet verkar riktigt bra (håller tummarna)! Får se i morgon så inga nya blåsor uppkommit.


Efter femte lagret fernissa börjar det se riktigt fint ut

Jag avslutade dagen med att testa fylla i några små springor med outspädd fernissa. Förhoppningsvis skall dom bli helt täta så inget vatten fyller upp dom senare. Jag testade även metoden på en något större skarv mellan ruffsidan och sittbrunnsbänken. Får se om det funkar annars får jag ta till silicon eller något annat senare.


Ett försök att täta småspringor med outspädd fernissa

Inga kommentarer: