onsdag, maj 13, 2009

Taket börjar bli riktigt vitt nu

Rufftaket efter tredje strykningen

Idag fick rufftaket sin tredje strykning. Denna gång med en 50/50 blandning av Pre-Kote och Toplac. Jag läste på burkarna att man kunde blanda de två upp om man ville och tänkte att det kanske kunde vara en god idé för att få extra bra vidhäftning innan jag lägger första lagret med enbart Toplac. Jag måste fortfarande säga att det är mycket svårare att måla taket vitt en att fernissa ruffsidorna. Man får vit färg på både händer och armar så man får tänka på vad man tar i. Den vita färgen smittar gärna av sig kan man säga!

Rufftaket efter tredje strykning

När jag var klar med taket lade ytterligare ett lager Danboline på kölbultarna. Detta får räcka tillsvidare. Tanken är att jag skall måla hela kölsvinet senare och då kommer bultarna att få ytterligare ett par lager. I morgon skall jag stryka taket med det första lagret ren Toplac om vädret tillåter.
Så här fina blev kölbultarna efter tre lager zinkfärg och tre lager Danboline

Inga kommentarer: