torsdag, maj 21, 2009

En hektisk dag

Igår var en hektisk dag!

Det började med ett samtal till en kranbil som skulle lyfta min båt och vända den rätt inför sjösättningen. Jag hade pratat med honom tidigare i veckan och han hade tid att vända båten på torsdag. Nu ville han dock inte ta jobbet längre eftersom han inte kunde kombinera det med något annat jobb i närheten så då var det inte värt något för honom att lyfta min båt! Sicken j-vla serviceanda! Jag blev riktigt arg på honom. Hur skulle jag nu få fram en bil som kunde vända båten på så kort varsel som en dag? Arg som jag var bad jag honom nämna ett par andra åkeri som kunde lyfta min båt och eventuellt hade tid. Jag fick två namn så jag ringde dom direkt. Den första svarade inte men på det andra namnet fick jag svar. Och som genom ett trollslag kunde han ta min båt direkt! Jag kommer om två timmar sade han. Nu blev jag glad igen! Det finns hopp om mänskligheten trots allt.

Men nu blev det brottom. Jag var ju tvungen att riva min täckställning först så jag ringde en kompis och vi for ner till båten direkt. Presseningen och ställningen var nere precis innan bilen kom. Att vända båten gick snabbt och smidigt. En halvtimmes jobb och sedan stod den på nya bockar. Jag tackade chaufören och sedan for han iväg lika hastigt som han kom.

Äntligen får båten se dagen ljus efter ett halvår under presenning

Eftersom jag inte fått mina rutor ännu så täckte jag överbyggnaden med två små lätta presenningar. Får hoppas det inte blir storm för det håller dom nog inte för. Precis när överbyggnaden var täckt så kom regnet! Tanken med dagen, innan strulet med kranbilen började, var igentligen att bottenmåla båten men det fick vänta. Istället åkte vi hem igen för att äta.

Regnet kom precis när överbyggnaden var täckt

Tursamt nog började det klarna upp lite senare så jag for ut ensam till båten för att måla på ett lager bottenfärg. Han precis med en strykning innan det blev mörkt. Idag skall jag ner igen och stryka ett lager till, ser ut som det skall bli uppehåll.

Inga kommentarer: