torsdag, maj 21, 2009

Klart för sjösättning

Nu är båten äntligen klar för sjösättning. Klar och klar förresten... så klar den nu kan bli utan rutor, luckgarage och förkabinslucka. Det första jag gjorde idag var att koppla in den nya batteriladdaren. När det var klart satte jag batteriet på laddning. Under tiden som batteriet laddades lade jag ytterligare ett lager bottenfärg. Tyvärr räckte inte 2.5 liter till två lager så jag fick köra iväg en sväng för att köpa mer; 0.75 liter till. När botten var målad passade jag på att tvätta av friborden. En fika i solen hann jag naturligtvis också med.

När det var klart kollade jag över allt inför sjösättningen. Drog lite lösa skruvar i det elektriska samt kollade över motorn en sista gång. Skruvade även fast kylvattenslangen till vattenpumpen. Testade också alla ventiler till genomförningarna så de gick att stänga och öppna. Därefter ville jag kolla om motorn gick att starta. Har varit lite orolig eftersom den dels stått still hela vintern men även eftersom jag inte känner till motorn och inte vet om den brukar vara lätt eller svår att starta. Brum, tuff, tuff, tuff, tuff... Motorn gick igång direkt! Utan några tveksamheter! Helt klart har jag oroat mig i onödan. Det ända som jag märkte när jag kollade över båt och utrustning var att förtöjningstamparna är lite korta. Får förtöja den lite provisoriskt först i morgon och sedan åka iväg och handla tampar.

Inga kommentarer: