tisdag, maj 05, 2009

Kölbultarna

Idag var tanken att jag skulle lägga det sjunde lagret fernissa men väl nere vid båten blåste det ganska mycket. Både havssalt och pollen hade blåst in unde presseningen så jag ville inte lägga på ett nytt lager. Får vänta tills det mojnar lite. Lacken såg dock mycket fin ut så jag kommer att vänta med att mellanslipa tills efter sjunde lagret är lagt.

Istället tog jag tillfället i akt att ge mej på alla kölbultarna. Jag började med att ta bort all gammal flagnad färg och lös rost. Använde mig av en hammare och en syl. Sedan stålborstade jag bultarna ordentligt. Därefter tvättade jag av dom med en pensel doppad i sprit samt torkade dom med en trasa efteråt.

En av de två bultarna med lyftögla innan rengöring

När rosten var avlägsnad såg man att dom var i mycket bra skick, bättre än jag trodde! Kölbultarnas skick var faktiskt en av de avgörande faktorerna då jag bestämde mig för just denna båten. Jag hade tittat på många andra P-28:or innan och de hade alla haft bedrövliga kölbultar. Vissa hade knappt något gods kvar alls och där muttrarna mer såg ut som tunna brickor.

Samma bult rengjord

Tyvärr hade jag ingen dammsugare med mig så jag kunde inte suga upp all gammal rost och färg. Får göra det i morgon. Sedan skall alla bultarna lackas, men först skall dom målas med zinkfärg.

Inga kommentarer: