lördag, maj 23, 2009

Arbetet med masten påbörjat

Idag blev det en sådan där lång dag. Jag var nere vid båten klockan tio och täckte av masten för att kunna börja skrapa bort lös gammal fernissa. Men innan jag han sätta igång kom en båtgranne och ville ha hjälp med att förtöja sin båt så jag hjälpte honom först. Därefter började jag att inspektera masten. Jag kollade även alla fallen och stagen. Konstaterade att det nog inte skulle bli så jättemycket att skrapa men när jag började så upptäckte jag att det var en del att skrapa ändå! När jag var klar med skrapningen begav jag mig till båten för att fika.

Jag observerade att det kommit in regnvatten från nattens regnväder genom sittbrunnen någonstans så jag började inspektera varifrån det kommit. Det troligaste är från luckorna i bänkarna. Vatten som rinner ner mellan luckorna skall normalt samlas upp i en liten ränna och rinna ner på golvet i sittbrunnen och sedan ut genom självlänsarna. Dessa rännor är gjorda i tre delar, en för den bakre långsidan under luckan och en för vardera kortsidan. Där rännorna möts i en rät vinkel blir det en liten skarv som måste vara helt tät om inte vattnet skall rinna in i båten. Efter fikapausen började jag således att täta under luckorna med sikaflex för att hindra regnvatten från att rinna in i båten denna vägen.

Mastrenovering pågår!

När jag var klar fortsatte jag med masten. Först slipade jag alla renskrapade ställen med 80 papper för att sedan göra om samma procedur med 180 papper. När jag var klar var klockan nio och det var hög tid att åka hem. I morgon skall jag matta ner hela masten med 240 papper för att sedan börja fernissa.

Inga kommentarer: