söndag, april 11, 2010

Slipning

Jag började dagen med att köpa slippapper. När det var klart åkte jag ner till båten. Eftersom det var fint väder och helg var det även idag mycket folk i hamnen. När jag väl kl.ättrat upp på båten började jag med att slipa det jag sicklade igår med 280 papper. Därefter gick jag över till 400 papper och påbörjade att matta ner all fernissad yta. Tanken är att lägga på ytterligar två lager på det som jag fernissade förra året. På de fläckar där jag gjort trärent kommer jag att lägga på åtta nya lager. Jag kommer även att lägga ett par extra lager utefter hela nedersidan av ruffen och sittbrunnssargen samt i alla hörnen och vinklar där trä möter trä. När jag mattat ner allt så var det dags för en fika! Det kändes nästan som sommar där jag satt i värmen under presseningen.

När fikan var över var det dags att ta fram dammsugaren och grundligt damsuga hela båten. Det tog längre tid än vad jag räknat med så jag fick ta en liten paus så dammsugaren fick kallna lite. Naturligtvis passade jag då på att hälla upp en kopp kaffe till mig själv!

Inga kommentarer: