torsdag, juli 01, 2010

Midsommar med Elftrinn

På midsommarmorgonen var det så dags för årets första seglats. Jag och ett par kompisar hade bestämt att tillbringa helgen i båten. Vi började med att lasta in all mat och dryck i diverse stuvutrymmen. Därefter förberedde vi focken och kastade loss. Eltersom det var första seglingen för säsongen så räknade jag nästan med en del missöden och det började redan när vi hissade storseglet. Jag hade glömt att göra fast bomuthalet ordentligt så seglet släppte. När väl bomuthalet var på plats igen var det så dags att hissa focken. Då visade det sig att skoten kommit på fel sida om de främre undervanten så det blev att gå upp i vind igen och fixa! När vi väl fått skotet på rätt sida så seglade Elftrinn fantastiskt fint. Det blåste runt 10 sekund och Elftinn kryssade på i häpnadsväckande 7.2 knop! Nytt rekord om jag inte minns fel.

Marie vid rodret

Efter någon timmes seglats började vi närma oss Styrsö där vi hade tänkt att lägga till. Tursamt nog fanns det precis en plats över till oss och när Elftrinn väl var förtöjd var det dags för Henrik att koka potatis till lunchen. Det blev fyra olika sorters sill med minnst lika många nubbar. Det var kokta ägg och det var knäckebröd med västerbotten. Och till allt detta drack vi Staropramen. Efter lunchen tog vi oss sedan en sväng på ön.

Lunch

Henrik vid spisen

Väl tillbaka var det dags för kaffe. Om jag minns rätt så tror jag även att en öl slank ner. Henrik fick även jobbet att förbereda middagen. Det blev grillad ryggbiff med en färsk potatissallad och jordgubbar med grädde som efterrätt. Till detta serverades även kall Staropramen tillsammans med en och annan snaps. Vi måste haft väldigt roligt för efter middagen tickade klockan iväg och som i ett trollslag var det dags att sova!

Dags för en öl

Nästa dag började med en rejäl frukost av bästa sort och eftersom vädret var så fint bestämde vi oss för att stanna ett dygn till. Vi bestämde också att eftersom Henrik hade lagat all maten och således kladdat ner alla kastruller så fick han diska. Efter disken, som var gigantisk eftersom vi inte diskat efter tre måltider, gick vi en promenad till affären och inhandlade lite godsaker till middagen. Det blev grillat även denna afton! Eftersom Maries syster, hennes man och deras vänner kommit ut med sina nya motorbåtarar tillbringades sedan resten av kvällen på Maries systers nya båt.

Henrik diskar

Mässingsorkestern övar

På söndag vid tolvtiden var det så dags att segla hem igen. Det kändes lite tråkigt eftersom det varit en så fantastisk helg. Ingen stress, inget jobb utan bara nöje! Hemresan gick i medvind på runt 6 sekund. Inga nya fartsensationer direkt men Elftinn gungade ändå på i makliga 4-5 knop.