lördag, oktober 17, 2009

Att få tag i en stege

Elftrinn kom upp på land som hon skulle i onsdags och idag var planen att konservera motorn samt att få upp täckställningen. Det var bara en liten hake... min stege var hemma hos farsan och han bor en timme bort med bil!


Efter lite huvudräkning konstaterade jag att det skulle kosta ungefär lika mycket att köpa en ny stege som att åka och hämta den gamla. Så efter att ha lastat bilden full med den gamla täckställningen jag tillverkade förra året bar det iväg. Först till Jula men de hade ingen stege i den längden jag ville ha så jag åkte vidare till Hjertmans. Där inhandlade jag en ny pressening, lite glykol samt motorkonserveringsspray, men ingen stege. Jag körde vidare till Biltema där jag köpte stegen förra året men de hade inte den modellen längre utan antingen var de för korta eller alldeles för långa! Nästa stopp blev Hornbach men det var samma visa där! Efter att även åkt till både Bauhaus och Clas Ohlson gav jag upp... Då hade jag åkt runt i en timme och letat efter en stege! Nu fick jag åka hem igen och hämta nycklarna hem till farsan, en tur på två timmam fram och tillbaka! Jag fick dricka kaffe och äta smörgåsar på vägen i bilen. När jag så äntligen var tillbaka i göteborg och ute på saltholmen gick allt väldigt bra.


Jag började med att köra glykol genom kylsytemet på motor. Därefter sprutade jag konserveringsspray i förgasaren samt i cylindrarna. När motorn var klar var det dags för täckställningen. Jag hade inte märkt upp de olika delarna eftersom jag var tvungen att montera ner ställningen väldigt hastigt i våras. Efter lite tankeverksamhet gick det dock ganska enkelt att lista ut hur det skulle vara. Nu återstår bara att få över presenningen men det får bli morgondagens uppgift.

Inga kommentarer: